Ne velti katrai sezonai ir radītas savas riepas. Protams, ir arī tā saucamās vissezonas riepas, taču eksperti iesaka izvēlēties to komplektu, kas ražots un paredzēts tieši konkrētajiem laika apstākļiem. Lai autovadītāji neaizmirstu rūpēties par saviem spēkratiem, ir noteikumi, kas regulē pieļaujamo protektora dziļumu dažādu sezonu riepām.

Pieļaujamais protektora dziļums ziemas un vasaras sezonas riepām

CSDD noteikumi paredz, ka ziemas riepu minimālais pieļaujamais protektora dziļums ir 4 mm savukārt vasaras riepām tas ir tikai 1,6 mm. Kā izrādās, citās Eiropas valstīs ziemas riepu protektoru noteikumi ir pielaidīgāki, tur minimālajam dziļumam jābūt vismaz 3 mm. Der zināt, ka jaunām vasaras riepām protektora dziļums ir no 6 līdz 8 mm, bet ziemas riepām – no 8 līdz 10 mm. Tāpat atceries, ka automašīnām, kuru pilnā masa nepārsniedz 3,5 t, Latvijā obligāti jābūt “apautām” ar ziemas riepām laikā no 1. decembra līdz 1. martam. Bet no 1.maija līdz 1.oktobrim ir aizliegts braukt ar radžotajām riepām.

Kas ir riepu protektori un to dziļums?

Par protektoriem sauc riepas biezāko, rakstaino daļu, kas, saskaroties ar ceļu, nodrošina saķeri ar brauktuves virsmu. Mēdz būt riepas, kurās ir iestrādāta atzīme, līdz kurai ir pieļaujams nodilums. Savukārt protektora dziļums ir protektora augstums no tā iedobes līdz riepas ārējai malai. Braukšanas laikā nav iespējams izvairīties no protektora nodiluma, kā rezultātā pasliktinās arī saķere un auto vadāmība. Tā kā šiem faktoriem ir tieša sasaiste ar drošību braukšanas laikā, riepu izvēles procesā noder dažādu neatkarīgo testēšanas organizāciju, žurnālu un autoklubu pārstāvju veiktie neatkarīgie riepu testi. Tiek veikti gan dažādu izmēru ziemas riepu testi, gan arī vasaras riepu testi, kas izvērtē riepu atbilstību dažādiem kritērijiem, piemēram, tiek ņemta vērā izturība, saķere līkumos, vadāmība un bremzēšana un dažādām virsmām, akvaplanēšana, degvielas patēriņš un citi faktori.

Kas ietekmē riepu protektora dziļuma samazināšanos un riepu nodilšanu?

Pirmā lieta, kas vienmēr ietekmēs to, cik ilgi kalpo auto riepas un kādā stāvoklī tās ir – mūsu braukšanas paradumi un stils. Attiecīgi, ātruma mīļiem un agresīviem braucējiem mašīnas riepas nodils krietni ātrāk, jo tiks bieži uzkarsētas. Jo seklāki būs protektori, jo riepa sliktāk izspiedīs ūdeni un zudīs saķere ar ceļu, kā arī mašīna nebūs tik stabila. Mēdz būt gadījumi, kad “saulīšu metēji” nodeldē riepas pilnīgi gludas, kas, protams, nav labākā pieeja.

Tāpat riepu mūžu var ietekmēt arī pārāk liela auto kopējā masa. Šeit ieteicams padomāt par to, vai mašīnā tiek pārvadātas lietas, kuras iespējams izņemt, lai samazinātu svaru. Vēl riepas ātrāk nodilst, ja tajā ir nepareizs spiediens. Jāpiezīmē, ka tas arī palielina degvielas patēriņu. Un, protams, riepas ietekmē arī ritošās daļas bojājumi.

Kā noteikt protektora dziļumu?

Ikvienam prātīgam autovadītājam zināms, ka ik pēc laika nepieciešams aplūkot mašīnas riepas, lai novērtētu to stāvokli, tai skaitā arī protektora nodilumu. Protektora dziļumu iespējams mērīt dažādos veidos – var izmantot speciālu milimetru mērītāju, parastu lineālu, bīdmēru un kaut vai kociņu vai monētu. Dziļumu mēra ūdens novadīšanas kanālos.

Braucot ikdienā, nav nozīmīgi, vai protektora dziļums ir 7 mm vai vairāk, taču, ja redzams, ka tas pietuvojas minimālajai pieļaujamai vērtībai, vajadzētu domāt par riepu nomaiņu. Un šeit mēs, FredaRiepas.lv serviss, noteikti varam palīdzēt. Iebrauc pie mums ciemos, nomaini auto riepas, nodod utilizācijai vai glabāšanai lietoto komplektu un laimīgs turpini ceļu!